امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
دسته بندی سایت
برچسب های مهم
پیوند ها
مشکلات رایج املایی و راهکارهای رفع آن ها
در این پست سعی خواهم کرد تا شما را با مشکلات رایج املایی و راهکار های رفع آن ها آشنا کنم.
1 –مشکل آموزشی
اولین مشکلی که به آن می پردازم مشکل آموزشی است.
این مشکل یکی از رایج ترین مشکلاتی هست که حتی در پایه های بزرگتر نیز به چشم می خورد.در این نوع مشکل دانش آموز در انتخاب صحیح حروف دچار مشکل می شود.برای مثال کلمه ی ظلم به شکل زلم نوشته می شود.همانطور که مشخص است با توجه به وجود شکل های مختلف برای حرف ز ،دانش آموز دراینجا در انتخاب شکل صحیح حرف (ز) دچار مشکل شده است.
راهکار های پیشنهادی جهت رفع این مشکل:
- مطالعه و تمرین درس قبل از املا
- جمله سازی با کلماتی که بدین صورت در املا غلط نوشته شده است.
- دانش آموز آن حروفی که در کلمه غلط نوشته است را با یک رنگ دیگری بنویسد. تا شکل آن حرف در ذهن دانش آموز بماند.مثلا ظلم
- استفاده از معنی و هم خانواده ی کلمات : ظلم ، مظلوم، ظالم
- استفاده از کارت کلمات دست ساخته
2 – مشکل شنیداری
مشکل دیگری که دانش آموزان با آن روبه رو هستند مشکل عدم شنیدن صحیح کلمه می باشد.این امر ممکن است دلایل مختلفی از جمله شلوغی کلاس، صدای آرام یا مبهم معلم، یا شبیه بودن صدای کلمات باشد.در این حالت دانش آموز کلمه را ناقص یا به شکل دیگری می نویسد.
مثال :
در صورت شلوغی کلاس، صدای آرام یا مبهم معلم ممکن است چنین اشتباهاتی صورت گیرد: هستن به جای هستند.
در صورت شبیه بودن صدای کلمات ممکن است چنین اشتباهاتی اتفاق بیفتد : شمبه به جای شنبه.
راهکار های پیشنهادی جهت رفع این مشکل:
- ایجاد سکوت و نظم در کلاس
- استفاده از املای ساکت : این املا بدین صورت است که معلم املا را کاملا آرام می گوید.همچنین هر جمله را فقط یک بار بیان می کند، بنابراین دانش آموزان باید کاملا ساکت باشند تا صدای معلم را بشنوند .این تمرین موجب تقویت تمرکز و قدرت شنیداری دانش آموزان می شود.
- آموزگار املا را با صدای رسا و واضح بیان کند.مخصوصا آخر هر کلمه را واضح بیان کند.
- به دانش آموزان توصیه کنید تا زمانی که کلمه را به درستی متوجه نشدند از معلم درخواست کنند کلمه را دوباره بازگو کند.
3 – استفاده ی نادرست از او به جای ( -ُ )
یکی دیگر از رایج ترین مشکلات کلاس های اول و دوم این است که دانش آموز به جای اینکه ( -ُ ) بگذارد (و) می گذارد.
مثال: دوروست به جای دُرست.
این مشکل از دو جا می تواند نشات بگیرد:
1 – وجود اُ استثنا
2 – عدم تشخیص و تفکیک صدای اُ با او
راهکار های پیشنهادی جهت رفع این مشکل:
ابتدا باید کاملا صدا های اُ و او در منزل تمرین شود تا دانش آموزان به راحتی این دو صدا را از هم تفکیک کنند.سپس به دانش آموز توضیح دهید هر جا که صدای ( -ُ ) می شنود فقط با ( -ُ ) باید بنویسد مگر در بعضی از کلمات که با اُ استثنا نوشته می شوند مانند خورشید.
بنابراین بهتر است کلماتی را که اُ استثنا دارند را مانند راهکار های مشکل اول که قبلا بیان شد، تمرین کند .
4 – جدا نویسی
دراین نوع مشکل دانش آموز حروف تشکیل دهنده ی کلمات را جدا می نویسد. مانند : گفت ند به جای گفتند یا می ز به جای میز
راهکار های پیشنهادی جهت رفع این مشکل:
چون علت این امر یاد نگرفتن صحیح حروف آخر و غیر آخر می باشد،بنابراین کافیست حروف آخر و غیر آخر را به کودک یاد آوری کرده و توضیح دهیم که هرگز در وسط کلمه حالت آخر حرف نمی آید.
مثال : ب دو حالت دارد: (بـ) و (ب ) بـ (ب غیر آخر) ، ب (ب آخر)
حال مثلا در صورتی که مبارز به شکل (مب ارز) نوشته شود باید توضیح دهیم چون ب در وسط است بنابراین نباید از ب آخر در وسط کلمه استفاده کند.
5 – استفاده از ـه به جای (-ِ)
گاهی اوقات پیش می آید که دانش آموز موقع ارتباط دو کلمه به جای استفاده از ( -ِ ) از (ـه) استفاده می کند.
مثال : حرمه امام به جای حرمِ اِمام
علت این امر این است که بعضی از کلمات در آخرشان دارای صدای (-ِ) به شکل (ـه) هستند مانند: نامه
بنابراین موقعی که می گوییم (حرمِ) اینطور احساس می کند که باید به شکل حرمه بنویسد.
راهکار های پیشنهادی جهت رفع این مشکل:
یک از راهکار های آسان این است که به کودک بگوییم وقتی دو کلمه ی مجزا را می خواهیم به هم ربط دهیم اگر در پایان کلمه ی اول صدای (اِ) شنیدیم فقط باید از (-ِ) استفاده کنیم زیرا بعد از کلماتی که به ـه ختم می شود (یِ) می شنویم . مانند نامه یِ خوب
به این مثال توجه کنید: گلِ قرمز
در این مثال بعد از کلمه ی اول که گل است صدای (-ِ) می شنویم.بنابراین باید از ( -ِ ) به جای ـه استفاده کنیم.
راهکار بعدی این است که به کودک بگوییم وقتی شک دارد حرمِ امام درست است یا حرمه امام، به خودش بگوید آیا کلمه ی اول به تنهایی معنی می دهد یا خیر.مثلا در حرمِ امام باید ببیند اگر حرمه بنویسد، آیا به تنهایی معنی می دهد؟ در صورتی که جواب منفی است پس بنابراین حرمِ درست است نه حرمه.اما به هرحال راهکار اول بیشتر توصیه می شود زیرا ممکن است با این روش دانش آموز بعضی اوقات دچار مشکل شود:
مثال : نامِ زیبا . در این جا ممکن است بنویسد نامه زیبا و چون نامه به تنهایی معنی می دهد بنابراین ممکن است دچار اشتباه شود.
6 – جا انداختن حروف
در این مشکل دانش آموز حروفی از کلمه را جا می اندازد.
مثال : نست به جای نیست
راهکار های پیشنهادی جهت رفع این مشکل:
بهتر است تا زمانی که دانش آموز به تسلط کامل برسد، از طریق صداکشی دقیق کلمات با انگشتان دست جمله هارا بنویسد.با این روش احتمال جا انداختن حروف کم می شود.
مانند : بـ یـ سـ ت بیست
7 – جا به جا نوشتن حروف یک کلمه :
در این مشکل دانش آموز ترتیب حروف کلمات را رعایت نمی کند.
مثال : بسیت به جای بیست
راهکار های پیشنهادی جهت رفع این مشکل:
می توان از راهکار مشابه جا انداختن حروف استفاده کرد. بدین شکل که تا زمانی که دانش آموز به تسلط کامل برسد ،از طریق صداکشی دقیق کلمات با انگشتان دست جمله هارا بنویسد.با این روش شیوه به ترتیب حروف هر انگشت کلمه را می نویسد.
مانند : بـ یـ سـ ت بیست
8 - عدمانتخاب درستخوا استثنا و خا ساده
در این مشکل دانش آموز نمی داند که باید از خوا استثنا استفاده کند یا خا ساده.
راهکار های پیشنهادی جهت رفع این مشکل:
به دانش آموزان توضیح دهید که فقط 4 کلمه ( خواهر ، خواب، می خواهد، خواندن)و مشتقات آن ها خوا استثنا دارند بقیه با خا معمولی نوشته می شود.
در تصویر زیر مشتقات 4 کلمه نوشته شده است:
در صورتی که مشکلات و راهکار های دیگه ای که خیلی رایج است در ذهن شما است، لطفا در قسمت نظرات سایت برای ما ارسال کنید.
برای آشنایی بیشتر با اختلالات دیکته نویسی و راهکار های درمان آن ها پیشنهاد می کنم از فایل زیر حتما بازدید کنید:
دانلود پاورپوینت اختلالات دیکته نویسی دکتر مصطفی تبریزی
سلام دوستان
در این پست قصد دارم روش حل جدول سودوکو یا همان جدول شگفت انگیز کلاس اول را به صورت کاملا تصویری آموزش دهم.البته این آموزش فقط مختص به کلاس اول نیست و شما می توانید پس از آموزش هر جدول سودوکوی دیگر را به راحتی حل نمایید.می توانید فایل PDF این آموزش حل جدول سودوکو را در انتهای متن دانلود کنید.
سودوکو معمولا یک جدول ۹x۹ است که کل جدول هم به ۹ جدول کوچکتر ۳x۳ تقسیم شدهاست.البته در کلاس اول نوع 6x6 نیز موجود است. در این جدول چند عدد به طور پیش فرض قرار داه شده که باید باقی اعداد را با رعایت سه قانون زیر یافت:
قانون اول:
قانون دوم:
قانون سوم:
نحوه ی حل جدول:
روش حل جدول بسیار آسان است،تنها کاری که باید بکنیم این است که از قانون ها تبعیت بکنبم.بنابراین روش های حل را نیز می توانیم جنین دسته بندی کنیم:
1 - روش حل افقی
2 - روش حل عمودی
3 - روش حل مربعی
سوال بسیار مهم این است که ما در کجا باید از چه روشی استفاده کنیم؟
جواب ساده است.ما باید از روشی استفاده کنیم که در آن فقط یک خانه ی خالی وجود داشته باشد.بنابراین مثلا اگر خواستیم ردیفی را به صورتی افقی حل کنیم اما دیدیم چند خانه ی خالی وجود دارد دیگر نمی توانیم از آن روش استفاده کنیم.
برای فهم بهتر به تصویر زیر توجه کنید:
در این جدول، ردیف اول را نمی توان با روش افقی حل کرد چون سه خانه ی خالی دارد. اما در ردیف سوم می توان از روش افقی استفاده کرد چون فقط یک خانه ی خالی دارد.
مثال دیگر:
در این جدول ستون H را نمی توان با روش عمودی حل کرد چون دو خانه ی خالی دارد. اما در ستون E می توان از روش عمودی استفاده کرد چون فقط یک خانه ی خالی دارد.
مثال سوم:
در این جدول مربع شماره ی 2 را نمی توان با روش مربعی حل کرد چون سه خانه ی خالی دارد. اما در مربع شماره ی چهار می توان از روش مربع استفاده کرد چون فقط یک خانه ی خالی دارد.
پس روش کلی بدین صورت است که ما باید ابتدا ردیف ها ،ستون ها و مربع هایی که فقط یک خانه ی خالی دارند را پیدا کرده و جواب آن را بنویسیم.با این روش کم کم خانه های خالی پر می شوند و حتی ردیف ها و ستون ها و مربع هایی که چند خانه ی خالی داشتند نیز دیگر به صورت تک خانه ی خالی در می آیند و به راحتی حل می شوند.
برای مثال :
به شکل زیر توجه کنید.در این شکل گفتیم که نمی توانیم مربع شماره ی 2 را حل کنیم چون سه خانه ی خالی دارد:
برای حل این مربع ابتدا ردیف شماره ی 2 را به روش افقی حل می کنیم چون فقط یک خانه خالی دارد:
حال ردیف شماره ی 3 را نیز با روش افقی حل می کنیم چون یک خانه ی خال دارد:
اکنون می بینیم که به راحتی می توانیم مربع شماره ی 2 را حل کنیم چون دو خانه ی خالی آن پر شده و فقط یک خانه ی خالی دارد:
حال با این روش های گفته شده به راحتی تمام خانه های جدول شگفت انگیز را حل نمایید.
امیدوارم که به دردتون خورده باشه
در صورتی که عکس ها لود نشده باشند می توانید فایل PDF آموزش تصویری حل جدول سودوکو (جدول شگفت انگیز) رو از لینک زیر با ذکر یک صلوات جهت تعجیل در فرج آقا امام زمان دانلود کنید:
سلام
در این پست نمونه سوال عملکردی - کتبی دروس دوم و سوم از علوم اول ابتدایی قرار داده شده است . شما می توانید اکنون به صورت رایگان این نمونه سوال را دانلود کرده و استفاده نمایید. سطح دشواری این آزمون متوسط می باشد.
سلام
در این پست نمونه سوال از درس دوم و سوم علوم دوم ابتدایی با عناوین (آب سالم هوای سالم و زندگی ما و گردش زمین1) به صورت word و pdf قرار داده شده است.
این آزمون مداد کاغذی می باشد. شما می توانید اکنون به صورت رایگان این نمونه سوال را دانلود کرده و استفاده نمایید. سطح دشواری این آزمون متوسط می باشد.
سلام
در این پست نمونه سوال فصل دوم با عنوان جمع و تفریق اعداد دو رقمی از ریاضی دوم ابتدایی به صورت word و pdf قرار داده شده است.
این آزمون مداد کاغذی می باشد. شما می توانید اکنون به صورت رایگان این نمونه سوال را دانلود کرده و استفاده نمایید. سطح دشواری این آزمون متوسط می باشد.
سلام
در این پست نمونه سوال از فصل اول از ریاضی دوم ابتدایی قرار داده شده است.
این آزمون مداد کاغذی می باشد. شما می توانید اکنون به صورت رایگان این نمونه سوال را دانلود کرده و استفاده نمایید. سطح دشواری این آزمون متوسط می باشد.
سلام
در این پست نمونه سوال از فصل های اول تا سوم ریاضی اول ابتدایی قرار داده شده است.
این آزمون مداد کاغذی می باشد. شما می توانید اکنون به صورت رایگان این نمونه سوال را دانلود کرده و استفاده نمایید. سطح دشواری این آزمون متوسط می باشد.
سلام
در این پست برنامه ی درسی اول ابتدایی به شکل تصویری - متنی ویژه ی معلمان به صورت word و قابل ویرایش قرار داده شده است.ویژگی این برنامه ی درسی آن است که دانش آموزان اول ابتدایی هم با وجود اینکه فعلا سواد خواندن و نوشتن ندارند، می توانند با استفاده از این برنامه ی تصویری از آن بهره ببرند.
دانلود برنامه ی درسی (تصویری) اول ابتدایی:
پسورد فایل :
maktaabshop.ir
با سلام
در این پست ، بخش سوم از لیست کل فایل هایی که تا کنون در فروشگاه مکتب قرار داده شده است را مشاهده می فرمایید.با کلیک روی هر لینک به صفحه مورد نظر هدایت می شوید:
برای مشاهده بخش اول فایل های فروشگاه مکتب شاپ بر روی همین متن کلیک کنید
برای مشاهده بخش دوم فایل های فروشگاه مکتب شاپ بر روی همین متن کلیک کنید
آرشیو فایل های فروشگاه مکتب - بخش سوم
برای مشاهده بخش اول فایل های فروشگاه مکتب شاپ بر روی همین متن کلیک کنید
برای مشاهده بخش دوم فایل های فروشگاه مکتب شاپ بر روی همین متن کلیک کنید
در این پست نمونه سوال جمع و تفریق از فصل ششم از ریاضی سوم ابتدایی قرار داده شده است.این آزمون مداد کاغذی می باشد. شما می توانید اکنون به صورت رایگان این نمونه سوال را دانلود کرده و استفاده نمایید. سطح دشواری این آزمون متوسط می باشد.
در این پست نمونه سوال عدد نویسی و الگوها از فصل اول ریاضی پنجم ابتدایی قرار داده شده است.این آزمون مداد کاغذی می باشد. شما می توانید اکنون به صورت رایگان این نمونه سوال را دانلود کرده و استفاده نمایید. سطح دشواری این آزمون متوسط می باشد.
با سلام
امروز نیز با یک فایل مفید و رایگان دیگری در خدمت شما هستیم. درس ریاضی از قدیم یکی از درس های مهم دوره ی ابتدایی بوده و معمولا یکی از دغدغه های پدر و مادر ها و معلم های عزیز نیز همواره این بوده که دانش آموزان زیاد با این درس ارتباط خوبی نمی توانند برقرار کنند و معمولا به مشکل بر می خورند.البته این نکته نیز بسیار مهم است که تفاوت های فردی را باید در نظر گرفت با این وجود تلاش و تمرین مستمر می تواند به بهبود یادگیری این درس کمک شایانی نماید.یکی از مبحث های مهم ریاضی دوره ی ابتدایی، محاسبه ی محیط و مساحت می باشد که در این مورد دانش آموزان یا در بخش به یاد آوردن فرمول مشکل دارند و یا در روند محاسبه به مشکل بر می خورند.در این پست برای شما فایل محیط و مساحت های اشکال مورد نیاز دوره ی ابتدایی را قرار داده ایم که شما می توانید بعد از دانلود و پرینت آن، فایل را در اختیار دانش آموزان یا فرزندان خویش قرار دهید تا فرمول ها را با تمرین به حافظه بسپارند.امیدوارم لذت ببرید.
فرمول اشکال موجود در فایل:
مربع
مستطیل
مثلث
ذورنقه
لوزی
متوازی الاضلاع
دایره
با یک صلوات جهت تعجیل در فرج آقا، از لینک زیر فایل فرمول محیط و مساحت اشکال هندسی را دانلود کنید:
با سلام مجدد به همه ی کاربران محترم سایت مکتب شاپ
امروز با یک تکلیف - بازی در خدمت شما هستیم. در این تکلیف که به نوعی به علت سرگرم کننده بودنش نوعی بازی نیز به حساب می آید، دانش آموز می بایست با استفاده از نشانه های موجود اقدام به کلمه سازی کند.این تکلیف بسیار برای تقویت گنجینه ی لغات و خلاقیت دانش آموز موثر است.از لحاظ پایه بیشتر برای پایه های پایین تر از جمله اول و دوم مناسب است ولی خودم شخصا برای دانش آموز کلاس بالاتر که اختلال خواندن و نوشتن داشت استفاده کردم.ضمنا باید به این نکته اشاره شود که در این بازی تعدادی از نشانه ها داده نشده است و دانش آموز فقط می بایست با نشانه های موجود(حروف الفبا)کلمه بسازد.
امیدوارم که به دردتون بخوره.(می تونید اسم تهیه کننده رو از پایین برگه قیچی کنید).
با یک صلوات جهت تعجیل در فرج آقا، از لینک زیر تکلیف (بازی) کلمه یابی با نشانه ها را دانلود کنید:
در این پست نمونه سوال فصل پنجم از ریاضی پنجم ابتدایی با عنوان اعشار را قرار داده ایم.این آزمون مداد کاغذی می باشد و شما می توانید اکنون به صورت رایگان آن را دانلود کرده و استفاده نمایید. سطح دشواری آن متوسط می باشد.
با یک صلوات جهت تعجیل در فرج آقا، نمونه سوال فصل پنجم - اعشار را از لینک زیر دانلود کنید :
پسورد فایل :
maktaabshop.ir
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یامحبوب ترین ها
پرفروش ترین ها