تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

فروشگاه مکتب

فروشگاه مکتب ، سایتی برای فروش انواع جزوات آموزشی ، مقاله های دانشگاهی ، پاور پوینت های آموزشی ، خلاصه دروس مختلف ، اقدام پژوهی و ... با قیمت مناسب.


دسته بندی سایت

برچسب های مهم

پیوند ها

آمار بازدید سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 295
  • بازدید دیروز : 278
  • بازدید کل : 350796

بررسی رویکرد نظریه شناختی خبر پردازی در تدریس


بررسی رویکرد نظریه شناختی خبر پردازی در تدریس

جهت دانلود پاورپوینت آماده نظریه شناختی خبرپردازی از کتاب دکتر سیف کلیک کنید.

 

رویکرد نظریه شناختی خبر پردازی در تدریس

در این پست به معرفی رویکرد خبر پردازی میپردازیم که از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.رويكرد خبر پردازي مجموعه اي نظريه است كه وجه اشتراك همه ي آنها اين است كه يادگيري انسان را يك فعاليت مستمر پردازش اطلاعات مي داند. اين رويكرد به مطالعه ي راههايي مي پردازد كه آدميان به توسط آنها دانش را كسب ، ذخيره و يادآوري مي كنند و مورد استفاده قرار مي دهند.

 

در روانشناسي خبر پردازي ، فرايندهاي خبر پردازي در انسان با فرآيندهاي خبر پردازي در كامپيوتر شبيه دانسته شده اند. به طور كلي روانشناسان در تمام طول تاريخ روانشناسي سعي كرده اند فرآيندهاي ذهني و رفتاري انسانها را به كمك الگوهايي خارج از انسان تبيين كنند كه عمده ترين آنها ماشين بوده است، حال با موضوع ساعت يا پيشرفته ترين آن يعني كامپيوتر. همين توجه به ماشين در نهايت منجر به پايه گذاري ، مهندس شناختي توسط نورمن گرديد كه معتقداست نظام هاي تعاملي بين انسان و ماشين از ميزان اشتباهات انسان مي كاهد.

تعريف يادگيري در رويكرد خبر پردازي :

يادگيري ، توانايي انجام ماهرانه يك تكليف است كه شامل : يادآوري هدفمند وعملكرد ماهرانه مي باشد.

قوانين يادگيري :

1) قانون رابطه علي : يعني بين عمل و بازده عمل يك رابطه ي علي وجود دارد.

2) قانون يادگيري علي : يعني اعمالي كه بازده مطلوب دارند تكرار شوند و اعمالي كه بازده نامطلوب دارند تكرار نشوند.

3) قانون بازخورد اطلاعاتي : يعني نتيجه يك رويداد بعنوان اطلاع يا خبر درباره ي آن رويداد عمل مي كند.

شيوه هاي يادگيري:

1) افزايش يادگيري : رمز گرداني اطلاعات جديد بر حسب طرحواره هاي قديم كه بيشتر شامل جذب است.

2) شكل گيري ساختار: يادگيري طرحواره هاي تازه مثل : رانندگي در دفعه ي اول كه دشوارترين نوع يادگيري است.

3) دقيق شدن : انطباق كامل دانش به يك تكليف ، در اين روش تمرين زياد لازم است. تندترين شيوه ي يادگيري است در واقع دقيق شدن يعني پالايش يك طرحواره ي جديد.

4) يادگيري از راه قياس : مقايسه ي طرحواره ي جديد با قديم. در اين روش بايد ابتدا طرحواره ي مناسب يافت شود و در موقعيت جديد بكار رود يعني بر اساس مدلهاي قبلي، تجارب تازه ارزيابي و تفسير شوند.

نظام ياد:

در نظريه هاي خبر پردازي فرايندهاي يادگيري ، بياد سپاري و يادآوري در ارتباط با يكديگر مورد مطالعه و بررسي قرار مي گيرند.

حافظه ي حسي: نخستين مرحله خبر پردازي است كه به آن مخزن حسي يا ثبت حسي نيز مي گويند. در واقع نظام كلي گيردنده هاي حسي ما را حافظه حسي مي گويند. اين گيرنده ها تأثيرات محركها را براي 1 تا 3 s در خود نگاه مي دارند و در اين فاصله اطلاعات انتخاب شده به حافظه كوتاه مدت بر اثر توجه فرستاده مي شود و بقيه حذف يا فراموش مي شود . پس نخستين عامل مهم در يادگيري توجه و دقت است.

حافظه كوتاه مدت: اطلاعات در حافظه كوتاه مدت به صورت ( صوتي ، ديداري ، معنايي ) رمز گرداني مي شوند و حدود 30s در حافظه كوتاه مدت باقي مي ماند كه اگر ( تمرين يا مرور، بسط معنا و سازمان دهي) شوند به حافظه دراز مدت مي روند.

اطلاعات حافظه كوتاه مدت از دو منبع تغذيه مي شوند: 1- حافظه حسي 2- حافظه دراز مدت.

حافظه كوتاه مدت را حافظه هشيار نيز مي گويند . زيرا از تمام محتواي آن آگاه هستيم . همچنين به آن حافظه فعال نيز مي گويند. زيرا بطور فعال در ارتباط با اطلاعاتي است كه مي خواهند به حافظه دراز مدت برود . حافظه كوتاه مدت براي رفع نيازهاي آني بكار مي رود و گنجايش آن محدود است:

27 قطعه يعني حفظ كردن دو شماره تلفن 7 رقمي از عهده حافظه ما بر نمي آيد.

حافظه دراز مدت: حافظه ي تمام عمر مي باشد . اگر اطلاعات ر مز گرداني و تكرار و معنا دهي شوند به حافظه دراز مدت براي هميشه راه مي يابند.

 

انواع حافظه ي دراز مدت:

1) حافظه رويدادي: خاطرات ، فيلم ذهني

2) حافظه معنايي: معنا بصورت گزاره (علي كتاب را خريد) يا طرحواره ( خريدن از فروشگاه) ذخيره مي شود.

3) حافظه روندي : چگونگي روند انجام يك كار مثل : تعمير كردن ، بازي كردن

گنجايش حافظه دراز مدت نامحدود است و طول مدت نگهداري اطلاعات از چند دقيقه تا تمامي عمر بطول مي انجامد. بزرگترين محدوديت حافظه دراز مدت ، غير فعال بودن آن است كه بازيابي را مشكل مي سازد.

 

فرايند هاي حافظه يا شناخت:

1) مرور: دو كار مي كند: حفظ اطلاعات در حافظه كوتاه مدت و انتقال آنها به حافظه دراز مدت . بهترين روش مرور دسته بندي ويژگيهاي مشترك و همگون سازي پس تكرار و مرور است.

2) معنا دهي : استفاده از اطلاعات موجود در طرحواره هاي قبلي براي فهميدن مطالب جديد. اينكار با افزودن جزئيات و شاخ و برگ بيشتر بهتر صورت مي پذيرد.

3) سازماندهي : بهترين شيوه يادگيري مطالب پيچيده است كه بر اساس شباهتها و تفاوتها استوار مي باشد.

 

يادآوري و فراموشي:

فراموشي يعني ناتواني در بياد آوردن اطلاعات از حافظه دراز مدت . شايد اطلاعاتي كه فكر مي كنيم فراموش كرده ايم اصلاً به حافظه دراز مدت وارد نكرده ايم پس يادگيري يعني اندوزش اطلاعات در حافظه دراز مدت و فراموشي واقعي يعني از بين رفتن اطلاعات در حافظه دراز مدت.

بطور كلي :

علت فراموشي در حافظه حسي: بي توجهي

علت فراموشي در حافظه كوتاه مدت: گنجايش محدود ( جانشيني اطلاعات جديد بجاي قديم ) ، محواثر ( حذف خود بخودي)

علت فراموشي در حافظه دراز مدت:

1) سركوب يا واپس زدن: ناتواني بياد آوردن رويدادهاي ناخوشايند( فراموشي هيجاني)

2) تداخل : بازداري پس گستر و بازداري پيش گستر

3) مشكلات بازيابي: نداشتن سرنخ ها و نشانه ها

 

نتيجه گيري:

تعريف يادگيري: انتقال اطلاعات به حافظه دراز مدت همان يادگيري است.

تعريف يادآوري: استفاده از اطلاعات حافظه دراز مدت به صورت :

1) بازشناسي : تشخيص درست مطلب از ميان مطالب ديگر

2) بازخواني : فراخواني از حافظه

 

ويژگيهاي كلاسي نورمن _ خبر پردازي:

1- شناخت معلم از ساخت شناختي دانش آموز 2- اجازه دادن معلم به دانش آموز براي طرح سؤالات

3- ارائه مطالب متناسب با ساخت شناختي دانش آموز 4- كم دانستن و زياد دانستن مانع سؤال توسط دانش آموز مي شود.

5- بايد نوعي توازن بين ساخت شناختي و مطالب ارائه شده باشد.

 

راهنمايي هايي به معلمان در استفاده از نظريه ي خبر پردازي

 

توجه دانش آموزان را به مطالب درسي جلب كنيد.

 

مثال :

1) پيش از آغاز درس توجه دانش آموزان را به خود جلب كنيد. با يك سؤال درس خود را شروع كنيد تا كنجكاوي دانش آموزان را برانگيزيد.

2) تحرك داشته باشيد، از حركات سر ودست خود استفاده كنيد، از يكنواخت صحبت كردن بپرهيزيد.

3) با نزديك شدن به دانش آموزي كه در ضمن تدريس شما حواسش پرت شد، توجه او را به خود جلب كنيد. نام او را صدا بزنيد، و در صورت امكان سؤال ساده اي كه بتواند جوابش را بدهد از او بپرسيد.

4) هدف درس را به دانش آموزان بگوييد . فايده و اهميت درس را براي آنها توضيح دهيد.

5) از دانش آموزان بپرسيد تا بگويند چرا يادگيري مطالب درس براي آنها مفيد است.

6) از طريق پرسيدن سؤالهايي نظير " اگر... چه اتفاقي مي افتد؟ "‌ كنجكاوي دانش آموزان را تحريك كنيد.

7) از امور غير مترقبه استفاده كنيد( مثلاً معلم پيش از تدريس درسي درباره ي فشار هوا مي تواند با زياد باد كردن يك بادكنك باعث تركيدن آن بشود) 

8) شرايط فيزيكي را با تغيير دادن وضع صندليها يا از راههاي ديگر تغيير دهيد.

9) كانالهاي گيرنده ي حسي را از طريق تدريس دروسي كه نياز به لمس كردن ، بوييدن ، يا چشيدن دارند تغيير دهيد.

10) تحرك ، حركات بدني ، و صداي خود را تغيير دهيد.

11) از رفتارهايي كه موجب حواس پرتي مي شوند ، مانند زدن مداد بر روي ميز يا دست زدن به موهايتان خودداري كنيد.

به دانش آموزان كمك كنيد تا نكات مهم را از نكات غير مهم جدا كنند و بر مطالب با اهميت تأكيد بورزند.

مثال :

1) هدفهاي آموزشي را در اختيار دانش آموزان قرار دهيد تا از قبل بر آنها معلوم گردد كه چه چيزي را بايد بياموزند مطالبي را كه توضيح مي دهيد با هدفهاي آموزشي مرتبط باشد. « حال مي خواهم به طور دقيق براي شما اطلاعاتي را توضيح دهم كه براي رسيدن به هدف شماره ي يك كه در روي تابلو نوشته شده به آن نياز داريد. "

2) وقتي كه به مطلب مهمي مي رسيد، مكث كنيد، از دانش آموزان بخواهيد تا آن را تكرار كنند. آن مطلب را با گچ رنگي بر روي تابلو بنويسيد، يا از دانش آموزان بخواهيد تا آن مطلب را در جزوه يا كتاب خود علامت گذاري كنند.

به دانش آموزان كمك كنيد تا اطلاعات جديد را با آنچه از قبل مي دانند ارتباط دهند.

مثال :

1) پيش نياز ها يا رفتار هاي ورودي را مرور كنيد تا يادگيرندگان اطلاعات مورد نياز براي يادگيري موضوع تازه را به ياد آورند. " چه كسي مي تواند تعريف چهارضلعي را بگويد؟ خوب ، متوازي الاضلاع چيست؟ آيا مربع يك چهارضلعي است؟ مربع متوازي الاضلاع است؟ ما ديروز در اين باره چه چيزي ياد گرفتيم؟ امروز انواع ديگر چهارضلعي را ياد خواهيم گرفت."

2) طرح يا نموداري را مورد استفاده قرار دهيد تا از طريق آن رابطه ي ميان آنچه را قبلاً گفته ايد و آنچه را كه بعداً خواهيد گفت نشان دهيد. " حال كه شما با وظايف نخست وزير آشنا شديد، جاي آن را در نمودار دولت چگونه پيدا مي كنيد؟ "

3) تكاليفي به دانش آموزان بدهيد كه در آن اطلاعات آموخته شده عملاً مورد استفاده قرار گيرند. براي مثال ، پس از آموزش نحوه ي محاسبه ميزان جذب كالري و مصرف آن به توسط بدن، از دانش آموزان بخواهيد تا بر اساس آنچه مي خورند و فعاليتهايي كه انجام مي دهند در طول يك هفته تعيين كنند كه بيش از آنچه كالري مصرف مي كنند كالري جذب مي كنند يا كمتر از آن.

فرصت تكرار و مرور اطلاعات را به دانش آموزان بدهيد.

مثال :

1) درس خود را با مرور مختصري از تكاليفي كه دانش آموزان بايد انجام مي دادند آغاز كنيد.

2) از آزمونهاي مختصر به طور مرتب استفاده كنيد.

3) تمرين وتكرار مطالب را به صورت بازي درآوريد، يا از دانش آموزان بخواهيد تا با هم كار كنند و همديگر را بيازمايند.

موضوعات درسي را به طور سازمان يافته و روشن ارائه دهيد.

مثال:

1) منظور خود را از آموزش درس به طور كاملاً روشن براي يادگيرندگان توضيح دهيد.

2) رئوس مطالب درس را در آغاز درس در اختيار دانش آموزان قرار دهيد، و در صورت امكان آن را بر روي تابلو يا اورهد بنويسيد تا خود به ترتيب آنها را دنبال كنند. وقتي كه دانش آموزان سؤالي مي كنند يا توضيحي مي دهند آن را به رئوس مطالب ارتباط دهيد.

3) در پايان هر بخش و در پايان درس خلاصه اي از آنچه را كه گفته ايد براي يادگيرندگان بازگو كنيد.

بر معني مطالب تأكيد كنيد نه بر حفظ طوطي وار آنها.

مثال :

1) در آموزش يك كلمه ي تازه به دانش آموزان كمك كنيد تا اين كلمه را به كلمه اي كه قبلاً ياد گرفته اند ربط دهند. كلمه ي " مدور" با كلمه ي " دور" هم ريشه است و معني آن " گرد" است.

2) در آموزش مفاهيم باقيمانده، از دانش آموزان بخواهيد اشياء را در مجموعه هاي 2، 3، 4، 5، 6، و 7 تايي دسته بندي كنند و در هر مورد از آنها بپرسيد چه چيزي باقي مي ماند.

منبع : روانشناسی تربیتی دکتر علی اکبر سیف

 

جهت دانلود پاورپوینت آماده نظریه شناختی خبرپردازی از کتاب دکتر سیف کلیک کنید.

 

  انتشار : ۳۰ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 470

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

محبوب ترین ها


مطالب تصادفی

  • دانلود طرح درس چگونه تصمیم بگیریم-مطالعات اجتماعی ششم
  • دانلود طرح درس گذراندن اوقات فراغت - مطالعات اجتماعی ششم
  • دانلود پاورپوینت آموزش گره زنی و چوب بندی + کتاب های رایگان گره زنی
  • دانلود طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم - درس پوشش گیاهی و زندگی جانوری در ایران
  • دانلود طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم - درس اینجا محله ی ماست
  • دانلود نمونه سوال دروس اول تا چهارم هدیه های آسمانی پنجم
  • دانلود نمونه سوال درس چه خبر 1 و 2 علوم پنجم
  • دانلود نمونه سوال تقارن و چند ضلعی ها - ریاضی پنجم ابتدایی
  • دانلود نمون برگ الف تکمیل شده ی گزارش پشرفت تحصیلی
  • نمونه سوال دروس اول تا چهارم هدیه های آسمانی سوم

با بهترین قیمت و مناسب ترین کیفیت از مکتب شاپ خرید کنید.توجه : فایل های فروشگاه فقط منحصرا برای این فروشگاه میباشد و فقط برای شخص دانلود کننده حلال است . استفاده دیگران از آن به هرنحوی شرعا حرام میباشد.