تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

فروشگاه مکتب ، سایتی برای فروش انواع جزوات آموزشی ، مقاله های دانشگاهی ، پاور پوینت های آموزشی ، خلاصه دروس مختلف ، اقدام پژوهی و ... با قیمت مناسب.


دسته بندی سایت

برچسب های مهم

پیوند ها

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 59
  • بازدید دیروز : 224
  • بازدید کل : 1730831

ارزشیابی کیفی توصیفی


ارزشیابی کیفی توصیفی

 

بدون شک یکی از مهم ترین فعالیت های هر معلمی در کلاس درس ارزشیابی میباشد.ارزشیابی ای که در زمان حاضر در مدارس ابتدایی جریان دارد ارزشیابی به صورت کیفی - توصیفی میباشد. ارزشیابی کیفی - توصیفی ، فعالیتی است که معلم، در جریان تدریس خود انجام می دهد. این فعالیت، شامل جمع آوری اطلاعات و داوری درباره وضعیت یادگیری و پیشرفت دانش آموز است.

جمع آوری این اطلاعات از طریق شیوه های مختلف صورت می پذیرد و نیازمند کسب مهارت و دانش کافی در این زمینه است. معلم باید با استفاده از نتایج حاصل از سنجش و ملاحظه اهداف و انتظارات آموزشی درباره وضعیت فرد، داوری کرده، ضعفها و قوتهای دانش آموز را مشخص کند و برای بهبود فعالیتهای یادگیری به او توصیه هایی را ارائه دهد.

به صورت کلی میتوان گفت :ارزشیابی موسوم به توصیفی طرحی برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی است که یکی از ویژگیهای آن اعلام نتایج ارزشیابی به صورت توصیفی است بر اساس این طرح معلم با به کارگیری روشها و ابزارها ی متنوع به دنبال اطلاعاتی استکه بر اساس آن بتواند درباره بهبود یادگیری دانَ اموزان و بهینه سازی روشهای تدریس خود تصمیم گیری کرده و اقدامات ضروری به اجرا درآورد به عبارت دیگر مهمترین ویژگی ارزشیابی در این طرح جهت گیری اصلاحی آن است زیرا این فرصت را به معلم و دانش آموز می دهد که برای تحقق اهداف و انتظارات آموزشی در موقع مناسب تغییرات لازم رادر فعالیتهای یاددهی– یادگیری به عمل آورند. بر اساس این طرح دانش آموزان در فرایند آموزش به طور پیوسته مورد ارزشیابی قرار می گیرند و معلم با به کارگیری ابزار های مختلف اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری و ثبت کرده و با استفاده از نتایج آن و با در نظر گرفتن اهداف و انتظارات آموزشی درباره ی وضعیت فرد داوری کرده و به طور مستمر به دانش آموز – اولیاء باز خورد می دهد و آنهارا در جریان نقاط قوت و ضعف کارشان قرار داده و توصیه های لازم را ارائه می دهد.

گزارش رسمی وضعیت تلاش، موفقیت و پیشرفت تحصیلی – تربیتی دانش آموزان از طریق کارنامه ای شامل باز خورد های توصیفی مورد نیاز همراه با مقیاسهای رتبه ای ( خیلی خوب ، خوب ، قابل قبول ، نیازمند تلاش و آموزش بیشتر ) به جای مقیاس ( 20- 0 ) به افراد ذینفع ( دانش آموز، اولیاء و .... ) منعکس می گردد.(1)



ویژگیهای خاص ارزشیابی توصیفی در یک نگاه :


ابزارهای ارزشیابی توصیفی:


از آنجا که در سنجش و ارزشیابی کیفی، متناسب با اهداف و حیطه های یادگیری ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و این ابزار ها هریک بخشی از اطلاعات مورد نیاز معلم راتامین می نماید مناسب ترین این ابزارها عبارتند از :


آزمونها ( عملکردی – مداد کاغذ ی)
برگ ثبت مشاهدات ( فهرست مشاهدات – فهرست واقعه نگاری)
پوشه کار
تکالیف درسی
درس پژوهی
پروژه
چک لیست
کارنامه توصیفی


ضرورت استفاده از پوشه کار :


تجربه نشان داده است فرایندها و فراورده های یادیری غیر شناختی دانش آموزان با روش های معمول قابل اندازه گیری نستند . بنابراین معلمان باید راه های جدید ی را برزنند . روش پوشه کار یکی از شیوه های قابل استفاده در این زمینه می باشد. بدون تردید شورای مدارس می توتنند راه های بدیع و گوناگونی را ابداع و پشنهاد کنند . ولی طرح روش پوشه کار به عنوان یک تجربه ی موثر می تواند نقطه ی شروعی برای کارهای جدیدتر و جدی تر در جهت سنجش یادگیری های غیر شناختی در مدارس باشد.


بنابر این استفاده از پوشه کار با توجه به موارد زیر ضروری می باشد چرا که پوشه کار:


به دانش آموز امکان می دهد تا شاهد رشد و پشرفت خود باشد.
فرصت شناخت و اصلاح اشتباهات را به دانش آموز می دهد. این کار توان رسک کردن نهراسیدن از اشتباه جرات پذیرش اشتباه و اصلاح آن را به وی می دهد . به این ترتیب دانش آموز را در فرایند آموزش خود سهیم می سازد.
ابزاری برای تعامل با همکلاسی ها معلمان و والدین است.
دانش آموز ار طریق ارائه پوشه کار فرصت پیدا می کند تا میزان توانایی ها و دانش خود را مستند سازد .
شخصیت علمی و پژوهشی شاگردان را پویا می سازد و در آنها اعتماد به نفس و خود باوری ایجاد می کند.


لذا در تعریف مفهوم پوشه کار باید گفت که پوشه کار مانند یک جورچین ( پازل) ،مجموعه قطعاتی از کارهای هدفدار فراگیران است که به آنها امکان می دهد تا توانایی های خود را از جهات مختلف به نمایش بگذارند.
مفهوم پوشه کار از لحاظ تاریخی عبارت بوده است از کیف چرمی که نقاشان ، هنرمندان ، موزسین ها ، فیلمنامه نویس ها و... که معمولا با کار عملی سروکار داشته اندنسخه های پیش نویس و یا نهایی اثر هنری خود را درآن قرار داده و با خود حمل می کرده اند.


کارنامه توصیفی :


ارزشیابی براساس شرایط و ویژگی‌های فوق ایجاب می‌نماید که گزارش پیشرفت دانش‌آموز را به صورتی دیگر تدوین نماییم لذا در این طرح کارنامه اساساً تغییر یافته و به صورت گزارش نسبتا مشروحی از چگونگی پیشرفت دانش آموز ارایه می‌شود.
مطالعه و بررسی کارنامه دانش‌آموزان دوره ابتدایی در تعداد زیادی از کشورها نشان می‌دهد که تنها برای کشورهای مانند تاجیکستان، افغانستان، عربستان و پاکستان و ایران و امثالهم کارنامه‌ها حالت کمی صرف دارد، در تمامی کشورهای پیشرفته کارنامه شکل توصیفی به خود گرفته است (سبحانی فرد، 1382)
در کارنامه پیشنهادی این دفتر ابعاد شناختی عاطفی، اجتماعی و بدنی شخصیت کودک مورد عنایت قرار گرفته است و برای هر یک از این حیطه‌ها انتظاراتی منطبق با اهداف و برنامه درسی تنظیم گردیده است. در حوزه شناختی بخشی به نام مهارت‌های شناختی وجود دارد و مواد درسی مورد تدریس در سال اول ابتدایی یعنی ریاضی، علوم، خواندن و نوشتن، هدیه‌های آسمانی و درس هنر به صورت مجزا به همراه انتظارات مرتبط در کارنامه توصیفی آورده شده است معلم می‌بایست در طول سال شواهد کافی برای داوری در خصوص تحقق انتظارات جمع آوری نماید و در نهایت داوری خود را به همراه توصیه در کارنامه منعکس نماید داوری معلم برای تحقق انتظارت در طیف چهار قسمتی اعلام می‌شود که عبارتند از:


ـ کاملا تحقق یافته یا «بالاتر از حد انتظار»
ـ تحقق یافته یا «در حد انتظار»
ـ نسبتا تحقق یافته یا «نزدیک به حد انتظار»
ـ نیازمند تلاش بیشتر


اهداف ارزشیابی توصیفی:


 ارزشیابی کیفی به دنبال تبدیل کردن فرایند سنجش و ارزشیابی به یک موقعیت یادگیری برای دانش آموزان است تا از طریق سنجیده شدن و مورد ارزشیابی قرار گرفتن برای آنان رعب آور ، اضطراب انگیز و تنش زا نباشد لذا معلمان نیز با استفاده از ابزارها و روشهای مناسب ، عملکرد دانش آموزان را به صورت پیوسته و همراه با فرایند رشد مورد توجه قراردهند و باکمک شناخت کافی از جریان یادگیری ، زمینه مناسبتری را برای آنان فراهم نمایند.
برخی از مهمترین اهداف ارزشیابی کیفی(1) عبارتست از :


افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی –یادگیری با ارائه باز خورد های کیفی


ابعاد جزئی این هدف عبارتند از :


1. کاهش اضطراب و تنش ناشی از شرکت در امتحانات پایانی ومکرر
2. کاهش رقابت های نامناسب برای کسب نمرات بالاتر
3. کاهش فشار والدین و مسئولین آموزشی بر دانش آموزان برای کسب نمرات ممتاز
4. افزایش علاقه به یادگیری
کمک به رشد همه جانبه دانش آموزان با افزایش شناخت آنان از طریق ابزارهای مختلف
تاکید بر اهداف آموزش و پرورش از طریق توجه به فرایند یادگیری به جای تاکید بر محتوا
تقوت فرهنگ جامعه ( معلم ، اولیاء و مسئولین ) در زمینه ی سنجش و ارزشیابی و چگونگی مواجهه با نتایج آن
فراهم نمودن زمینه ی مناسب برای حذف فرهنگ بیست گرایی


ابعاد جزئی این هدف عبارتند از :


1. کاهش حساسیت والدین و دانش آموزان به نمره
2. ارائه ی باز خورد توصیفی دقیق با استفاده از شواهد و مستندات به دانش آموزان و والدین ، درباره ی وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان
فراهم نمودن زمینه ی مناسب برای اجرای روش های سنجش و ارزشیابی فرایندی به جای آزمونها و امتحانهای مقطعی / پایانی


ابعاد جزئی این هدف عبارتند از :


1. کاهش نقش ارزشیابی های پایانی در تعیین سر نوشت تحصیلی دانش آموزان
2. کاهش میزان افت تحصیلی دانش آموزان از طریق افزایش اختیارات شورای مدرسه در راستای جهت گیریهای اصلاحی وجبرانی
بهبود کیفیت فرایند یاددهی – یادگیری با سنجش و ارزشیابی تکوینی


ابعاد جزئی این هدف عبارتند از :


1. دوام و پایداری یادگیری
2. توجه به اهداف سطوح بالاتر حیطه شناختی (2)
به خدمت گرفتن ارزشیابی در ارتقاء و اصلاح فرایندهای یاددهی یادگیری


 

 

معایب ارزشیابی فعلی

 

محدود شدن به ارزشیابی از دانش آموز و اطلاعات

اضطراب آور بودن نمره و امتحان

کم توجهی به تلاش ها و فعالیت ها و تأکید بیش از حد بر موفقیت

تفکیک یادگیری از ارزشیابی

ایجاد فضای رقابتی، البته ناسالم در بین دانش آموزان

کم توجهی ابعاد عاطفی و مهارتی

کم توجهی به ویژگی های سنی، شرایط روحی کودک

عدم توجه به مشکلات یادگیری و توجه صرف یه نمرات پایانی

 

 

محاسن ارزشیابی توصیفی

 

شناخت عمیق تر و دقیق تر از دانش آموز

کاهش اضطراب نامطلوب و فعالیت های دانش آموز در کنار موفقیت

توجه به تلاش ها و فعالیت های دانش آموز در کنار موفقیت

به خدمت گرفتن ارزشیابی برای آموزش و یادگیری بهتر

مشارکت دانش آموز و والیدن در ارزشیابی

حمایت از کودک و توجه به حقوق آن در کلاس و مدرسه

ایحاد فضای محبت و همدلی بین دانش آموزان

شناسایی مشکلات یادگیری در زمان مناسب و تلاش برای رفع آن

 

  انتشار : ۲۶ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 2115

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

محبوب ترین ها


مطالب تصادفی

  • پاورپوینت درس دوستی - مطالعات ششم
  • دشمن شناسی و جنگ نرم  از منظر نهج البلاغه
  • دانلود نرم افزار آموزش برنامه  حسابداری مدارس school accounting
  • پاورپوینت توانبخشی کودکان اوتیسم
  • دانلود پاورپوینت روش تدریس توضیحی
  • مشکلات رایج املایی و راهکارهای رفع آن ها + تصاویر
  • آموزش تصویری حل جدول شگفت انگیز(سودوکو)
  • دانلود آزمون عملکردی کتبی علوم اول دبستان-درس دوم و سوم
  • دانلود نمونه سوال از فصل دوم و سوم علوم دوم ابتدایی
  • نمونه سوال جمع و تفریق اعداد دو رقمی-ریاضی دوم ابتدایی

با بهترین قیمت و مناسب ترین کیفیت از مکتب شاپ خرید کنید.توجه : فایل های فروشگاه فقط منحصرا برای این فروشگاه میباشد و فقط برای شخص دانلود کننده حلال است . استفاده دیگران از آن به هرنحوی شرعا حرام میباشد.